Ett fantastiskt år – igen!

Kommentarer inaktiverade för Ett fantastiskt år – igen!

Jag hade inte tänkt särskilt mycket på vad jag åstadkommit eller varit med om det här året men facebook har en förkärlek för hopkok av statusar och bilder så de påminde mig för en tid sedan om vilket år jag haft. Jag var inte särskilt imponerad av “filmen” de gjort men den påminde mig om vilket fantastiskt år jag ändå har bakom mig och jag blev inspirerad att göra en egen sammanfattning av vad året bestått av. Jag tog fram min fickkalender och började bläddra. Här kommer en lista på vad jag hittade i kalendern:

Höjdpunkter ur min kalender under året 2017. (länkarna går till de inlägg där jag skrivit om saken och bilderna kan man klicka på för att se dem i större format)

6. januarien vän prästvigs i Borgå domkyrka och jag får delta i bjudningen i Biskopsgården.

15. januarijag predikade i Pargas kyrka.

25. januari – jag fick första visdomstanden bortopererad. Det gick sist och slutligen riktigt bra.

17. februarimin första Spaltare publiceras i ÅU.

18 – 24 februari  – jag är på mitt första skribaläger någonsin! Det gick mycket bättre än jag vågat hoppas trots att en hel del hände och strulade.

Under våren håller jag träffar med halva konfirmandgruppen där vi tillsammans lär oss mera om tro, kyrka, varandra och en massa annat.

27. apriljag får mitt kandidatexamensbetyg. Nu är jag teol.kand. – jippii!

29. april – TSF firar sina 50 år med högtidlig fest. Jag sydde min egen aftonklänning.

13. maj – jag gör det slutliga guidningsprovet för guidekursen jag gått under läsåret och blir godkänd.

15 – 25 majresan till det Heliga Landet. Ett verkligt minne för livet! En resa som gav mersmak, jag vill tillbaka.

8. junivänstra foten gipsas. En tredjedel av akillessenan är av. Gips i 6 veckor framöver. Jag får byta bil med en vän som har en automatväxlad bil så jag kan köra omkring fast foten är gipsad. Jag är sjukledig i två månader och är tvungen att ta det rätt så lugnt. Det är nog den mest vilsamma semester jag någonsin haft. Jag hinner läsa en hel massa deckare.

9. juni – jag träffar en av redaktörerna för Ev. Luth. Kyrkan i Finland på facebook och inleder snart efter mitt eget arbete som redaktör.

Augusti är jag tillbaka på jobbet på halvtid. Jag får ersättande uppgifter och jobbar med ett fastighetsregister. Otroligt roligt, tycker jag!

3 septemberjag predikar i Åbo domkyrka. Det är konfirmationen av de ungdomar jag följt på vägen sedan sportlovet och skribalägret.

Hela resten av september gör jag min församlingspraktik i Esbo svenska församling. Jag bor hos mina vänner F & A. Det är en spännande tid och jag får prova på det ena och det andra. Omtumlande.

20. spetember – jag gör den psykologiska testningen för anlagsprövningen.

22. september – min svärfar jordfästs.

23. september – jag blir gudmor åt en liten prinsessa.

6 – 7. oktoberpraktikseminarium på Lärkkulla. Jag och sju andra som funderar på att bli präst träffar stiftets personal och reflekterar över stort och smått.

I oktober börjar jag fundera på min gradu så där på riktigt.

16. oktoberbandas material med mig för Närbild som sedan sänds 30. oktober.

25. oktober till 9. november gör jag sex intervjuer för min gradu i Österbotten, Nyland, Åboland och på Åland. Det blir många kilometer bakom ratten de dagarna.

14. november – den andra visdomstanden opereras bort. Det går bra den här gången också.

29. november – en del av mina studiekompisar kommer hem till mig på grötfest.

3. december – deltar i Mia Bäcks kyrkoherdeinstallation i Åbo domkyrka. Vilken mäktig upplevelse! Vilken glädje, vilken underbar samhörighet!

4. december – skickar ut inbjudningarna till min enkät för gradun.

6. december – rycker in som stand-in sångsolist på Folkhälsan huset i Pargas med en dags varning.

13. decembersista gradusemi före julen. PT-gänget firar med att äta middag tillsammans.

16. och 17. decembersjunger med kyrkokören S:t. Olofs Sångare på svenska och finska De vackraste Julsångerna i Nagu kyrka. Julstämningen infinner sig.

19 – 29 december – firar julen med familjen utomlands där palmerna vajar. Tar det lugnt och njuter av att allt är så annorlunda än hemma.

Det ryms mycket under ett år. Mycket mer än man kanske minns på rak arm. Därför är det så bra att göra ett eget bokslut så att jag själv ser vad allt jag hunnit med under ett år. När jag har varit mitt i det har jag inte hunnit reflektera men nu när jag ser min lista på höjdpunkter som verkligen inte beskriver allt jag gjort och varit med om blir jag nästan matt. Har jag gjort allt det här? Kanske inte så konstigt om jag varit lite trött ibland? Kanske inte konstigt att andra tycker att jag är väldigt aktiv?

Tack för det här året. Jag har träffat så många nya härliga människor det här året. Det har varit ett fantastiskt år och det är en stor glädje att få dela det med dig! Jag hoppas vi kan slå följe även nästa år och att vi tillsammans gör det till ett minst lika bra år!

Gott Nytt År!