Mycket på en gång

Kommentarer inaktiverade för Mycket på en gång

Igår var det stor festlig konfirmation i Åbo domkyrka. “Mina” konfirmander blev fullvärdiga medlemmar i församlingen! Hurra! Det var spännande värre, både för dem och för mig. Det som ändå förvånade mig stort var att jag inte var nervös när jag skulle predika! Helt jättekonstigt men lika jättefantastistk.

En tanke som for genom huvudet strax innan högmässan drog igång med pampig musik och vacker procession var att, tänk, sån här kan man få göra som jobb och dessutom till och med få betalt för det! Jag känner hur otroligt mycket jag vill göra just sånt här, hela tiden! Träffa människor, hjälpa dem på vägen, berätta om Guds kärlek och få vara med i församlingen och livet.

Efter konfirmationen blev det lunch med en gammal bekant och sen styrde jag bilen österut. Jag tog in på “Hostell F&A”, dvs jag bor hos en studiekompis och hennes kille under praktiktiden. De har ett underbart hem med ett ljuvligt gästrum åt mig. När kvällen kom var jag rätt utmattad. Det hade blivit många intryck under dagen.

Idag började jag dagen i Helsingfors med att bläddra genom nästan 50 år av Kyrkpressen. Det är ett projekt som ska bli en video/bildkollage kring skriftskolan. Spännande.

På eftermiddagen träffade jag min handledare Brita i Esbo svenska församling och vi gick igenom vilket program jag har under de fyra veckor jag är på praktik. Det blir varierande och intressant. Andakter, gudstjänster, kretsar, träffar, möten, planeringar… Jag kommer att få göra allt möjligt! Superspännande det också.