Proppfulla dagar

Kommentarer inaktiverade för Proppfulla dagar

Igår fick jag förmånen att delta i en utbildningsdag för redaktionen bakom sidan Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland på facebook. Det är en del av min massmedia praktik eller kanske det snarare är så att min praktik är ett resultat av att jag medverkar i redaktionen. Det tar en del tid att jobba med inläggen som kommer upp på sidan och det är ett modernt redaktionsarbete som ligger bakom så det är helt motiverat att utforma det som ett praktikarbete.

Redaktionen består för tillfället av tre anställda vid KCSA (Kyrkans Central för det Svenska Arbetet – gissa varför just ingen använder hela namnet utan oftast bara förkortningen?), en kyrkligt anställd och jag. Dessutom finns 6 andra personer med i kulisserna utöver de personer som engageras för vissa speciella inlägg.Det är alltså en relativt stor grupp människor som finns bakom sidan.

Under vår utbildningsdag gick vi genom vad som hänt hittills, var vi är just nu och vart vi vill vara på väg i framtiden.Vi spånade idéer och förberedde kommande inlägg. Vi filar ganska noga på inläggen så att de ska stämma in med sidans image, vara relativt enhetliga och så att det finns en skaplig tanke bakom varje postning.

Sidan har också en “programförklaring” som lyder så här: Vi är Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland på Facebook. Vi vill förmedla kyrkans liv, verksamhet och tro. Vi vill vara en plats för möten där vi kan stöda varandra, växa som människor och fördjupas i tron. Tanken är lite att sidan ska få vara som en församling för alla dem som gillar och följer sidan.

Sidan har snart funnits i ett år och har ca 1850 följare. Om du inte ännu är en i skaran kan du klicka på linken där uppe eller på bilden så kommer du till sidan. Du får hjärtans gärna klicka Gilla och hänga med!

Jag har ju redan tidigare berättat att jag gjort en bild-collage-video som en del av massmediapraktiken. Nu är den ute på turné i Svenskfinland! Alla anställda som går på utbildningen kring den nya läroplanen för skriftskolan kommer att få se den. Kanske, kanske kan jag lägga ut den här på bloggen också sen när den turnerat färdigt. Jag får se vad chefen säger.

Den här dagen har jag varit ledig från all praktik. Ändå har jag fått spendera den i kyrkliga tecken genom att vi följt min svärfar på hans sista jordiska färd. Det var en vacker begravning och en varm minnesstund. Nu är svärföräldrarna tillsammans igen medan vi som är kvar får återgå till de praktiska detaljerna.

I morgon svänger pendeln och trots att jag är ledig från all praktik blir det ändå en dag i kyrkliga tecken. Det är dags för våra goda vänners yngsta dotters dop och vi får äran att bli hennes faddrar. Livet fortsätter för “Sorgen och glädjen de vandra tillsamman“.

På söndag blir det församlingspraktik igen. Då ska jag hålla i de flesta trådarna för gudstjänsten i Hagalunds kyrka. Predikan är inte klar ännu och liturgin behöver jag titta över ännu en gång men månne inte det ger sig. Jag räknade över hur många gånger jag deltagit i en gudstjänst genom åren och det ligger någonstans över 500 gånger! Förhoppningsvis har det satt sig i kroppen på nåt sätt.