Det ska vi fira, absolut!

Kommentarer inaktiverade för Det ska vi fira, absolut!

Gradu. Har du tröttnat på att läsa om den ska du absolut säga till. Det finns nog annat att blogga om men det är ju nog så att man pratar om det man tänker på.

Så här kommer ännu lite graduprat. I oktober kom jag hem med en kasse böcker och det var dags att inleda den aktiva fasen av mitt skrivande. Sen rände jag runt stiftet och intervjuade präster. Det tog en stund att transkribera intervjuerna. Efter det gjorde jag en enkät som prästerna fick svara på. Sen var det dags att skriva mera. Nu borde jag ta itu med analysen av mitt material. Det är många faser i att skriva den här gradun inser jag.

Jag vet inte om du uppfattar det av mina skriverier men jag tycker faktiskt att det är ett jätteintressant ämne jag valt och jag är riktigt glad åt att få fördjupa mig i “kvinnoprästfrågan”. Att läsa på om diskussionerna före och efter kyrkomötets beslut och att jämföra det med situationen i övriga Norden är grymt intressant tycker jag. Att få läsa om kvinnornas egna erfarenheter och att få diskutera med präster är fascinerande. Jag kunde inte ha hittat ett bättre ämne!

Jag har nämnt det några gånger att det nu i år är 30 år sedan de första kvinnorna prästvigdes i Finland. Det här ska faktiskt firas på flera håll och i Borgå stift firas det 10-11 mars. Det blir  program för prästvigda kvinnor på domkapitlet på lördagseftermiddagen och efter det en festmiddag på Cabriole. Söndagen inleds med program på domkapitlet. Sen naturligtvis festmässa och kyrkkaffe på biskopsgården. Och det allra bästa? Jag har anmält mig till festen! Jippii! Jag velade lite fram och tillbaka men jag tänker att det på ett sätt hänger ihop med gradun och att jag skulle ångra mig resten av mitt liv om jag inte deltar. Så nu har jag en härlig morot som hägrar i mars.

Följande tanke slår mig: jag är ju inte präst så vad ska jag ha på mig? Hjälp!