Är jobbet bara död och begravning?

Kommentarer inaktiverade för Är jobbet bara död och begravning?

Berättade för en bekant att jag tänker studera och vi kom in på prästyrket varpå min bekant sa att det nog är ett tungt jobb med tanke på alla begravningar o sånt. Jag har tidigare fått höra samma sak om jobbet som kyrkvaktmästare, att det måste vara tungt med alla begravningar.
Är döden faktiskt det ENDA folk tänker på när man pratar om kyrkligt anställda??

Jag känner faktiskt inte igen mig i detta, att det skulle vara ett så tungt jobb på grund av begravningarna. Visst, det finns begravningar som är otroligt sorgliga och som kryper under skinnet på en. Det finns dagar när man inte skulle orka ta ett steg till för att döden är så grym, men de dagarna är få och de drabbas man nog av i andra yrkeskårer också. Tänk på alla inom sjukvården, begravningsbyråernas anställda, i trafiken, lokförare och långtradarchaufförer som råkar ut för självmordskandidater. Det finns nog i andra branscher också!

Jag upplever att begravningar kan vara ljusa, vackra och trösterika. Jag har ett hopp som lever vidare efter döden. Jag har en tro som bär när det är tungt. Dessutom distansierar  man sig i jobbet. Man kan inte gå med i de anhörigas sorg för fullt varje gång för då orkar man inte och då kan man inte vara det stöd och den hjälp de behöver och förväntar sig av en person i den här yrkesrollen. Nej, att jobba i kyrkan är ett bra jobb enligt min åsikt. Varför skulle jag annars vilja stanna och lära mig mera?

Varför glömmer folk allt jobb som görs bland de levande, barnen, de unga, de vuxna, de åldrande, på stan, i hemmen. Varför minns man inte dopen, konfirmationerna och vigslarna?
Jag har en stark och brinnande tro på ett liv FÖRE döden!

0 thoughts on “Är jobbet bara död och begravning?

1. Starkismor

Det är ett märkligt fenomen det där, att kyrkan bara förknippas med döden. Kyrkan sjuder ju av liv. Kanske "dom" borde prova på att delta i kyrkansnverksamhet?

Att jobba med döden behöver inte heller vara tungt. Visst, en del gånger är det tungt tungt tungt. Samtidigt går ju arbetet med de efterlevande ut på att hjälpa den sörjande och stöda den och att göra stunden i kyrkan värdig och vacker. Lyckas man där är arbetet väldigt belönande.

Sku nog vara värre att vara den fiskare, som hamnar dra upp ett lik i nätet. Döden är verkligt jobbig då den kommer överaskande. Då är den också traumatiserande.