Den långa rapporten om festen i Borgå – del 2

Kommentarer inaktiverade för Den långa rapporten om festen i Borgå – del 2

Den andra festdagens morgonen inleddes med anföranden och paneldiskussion på domkapitlet. Det var Maria Sundblom-Lindberg, Mia Anderssén-Löf och Linus Stråhlman som talade kring förr, nu och framtiden i kyrkan.
Sen blev det festmässa i domkyrkan med en hel rad präster och ett par biskopar.

En hel del andra medverkande var det också. Här ser vi evanglieprocessionen. Det betyder att man förflyttar sig till mittgången när man läser evangelietexten för att visa hur Ordet tog sin boning bland oss, alltså att Jesus blev människa som vi.

Biskop emerita Caroline Krook predikade. Hon talade bland annat om hur otroligt konstigt det var för judarna att Jesus sa att vi ska äta hans kropp och dricka hans blod. Blod uppfattades nämligen som något av det mest orena en jude kunde råka ut för.

Här ser vi när nattvardens instiftelseord läses av biskop Björn och kaplan Marina Smeds innan vi fick ta del av Jesu kropp och blod genom vinet och brödet.

Här är nästan hela det glada prästgänget som gjorde festmässan. Från vänster Marina Smeds, biskop Björn Vikström, biskop emerita Caroline Krook, Malin Lindblom, Margareta Puiras och Helene Liljeström.

På kyrkkaffet i biskopsgården blev vi bjudna på salt och sött. Den här pajen var riktigt läcker.

Till sist en glimt av det glada gänget som samlats. Det blev uppsluppen diskussion och många skratt vid borden.
Så till slut skiljdes våra vägar för den här gången.

För mig var det en aningen konstig känsla att vara med och fira kvinnornas rätt att vara präster innan jag själv kommit så långt. Ändå kändes det helt rätt att vara med. Jag har varit aktiv i kyrkan på sätt eller annat sedan 2001 så jag har följt med kampen på nära håll. Den här helgen gav mig ännu större lust att skriva min gradu för jag såg och hörde hur otroligt viktigt det är att dokumentera vad som hänt och ge de kvinnliga prästerna en röst. Alla sade att de väntar på att få läsa min text. (Så ingen press på mig där inte, haha!) Jag hoppas verkligen att jag ska kunna göra materialet rättvisa!