Samtal är en dyrbar gåva

Kommentarer inaktiverade för Samtal är en dyrbar gåva

Arbetet med min gradu tar mig på en rundresa i Borgå stift. Jag intervjuar präster och jag väljer att göra det personligen. Visst blir det att flacka kring men jag tror starkt på det personliga mötet. Visst kunde jag be mina informanter svara skriftligen på mina frågor och det skulle bespara mig både resor och transkribering men nej, det skulle inte bli samma sak. Nu får jag till på köpet föra personliga härliga samtal dels med de kvinnor jag intervjuar men också med mina vänner som låter mig sova över hos sig på mina resor.

Altaruppsatsen i Saltviks kyrka.

Just nu är jag på Åland och har gjort en intervju, fört ett härligt samtal med min vän C, besökt Saltviks kyrka och fört ett spontant samtal om tro och tvivel med en kvinna i bubbelbadet på Mariebad! Efteråt tackade vi varandra för samtalet och kvinnan sade att om jag fortsätter på samma sätt kommer jag att bli en tillgång för kyrkan. Det värmer kan du tro!

Nu är det dags att köra ombord på båten som tar mig till Åbo till kvällen. Jag ska försöka använda tiden till att börja transkribera intervjun jag gjort för, suck, det tar sån tid att göra! Ändå gör jag det med glädje för jag märkte hur viktigt det är för mitt tankearbete och min analys redan under arbetet med att transkribera den första intervjun.

I övermorgon styr jag bilen norrut och till Österbotten. Där har jag lyckats boka in två intervjuer på samma dag. Det är riktigt skönt att jag klarar mig med en resa dit den här gången. Så jag kör dit ena dagen och hem följande dag, har jag planerat. Få se hur det går…