Hosianna och gott nytt år!

Kommentarer inaktiverade för Hosianna och gott nytt år!

Första advent.
Nytt kyrkoår.
Nytt psalmbokstillägg.

Jag passade på att fira festmässa med Väståbolands svenska församling i Pargas kyrka och vilken fest det var! Massor av folk och en härlig stämning. Mässan inleddes med procession som sig bör när det är fest.

img_4437

Så sjöng vi min favoritpsalm. Bered en väg för Herren. Fast jag gillar den ännu bättre i den gamla språkdräkten. Det språket är rikare tycker jag som nog är lite av en språknörd. Det är en lite annan klang i uppmaningen “bereden väg” än i “bered en väg”. Sen till på köpet gillar jag melodin enligt Boda-tradition bättre. Så, egentligen sjöng vi inte alls min favoritpsalm. (Att jag orkar krångla till det!)

img_4439

Med tanke på att det var dagen då det nya psalmbokstillägget invigdes tycker jag att vi sjöng alldeles för lite ur det. Jag vet att det finns “måste-psalmer” en dag som första advent men jag tycker ändå att det hade varit värt att lyfta fram lite mera av de nya psalmerna. Det är en balansgång och inte alls lätt att välja psalmer så jag ska inte kritisera. Det viktigaste för många var ju ändå Hosianna och den sjöng vi så att taket nästan lättade.

img_4422

Kyrkokören sjöng flera sånger. Den låter bra. Riktigt bra. Det är en njutning att lyssna och jag är så glad för att den har så låg medelålder och för att det är så många män med. Det är inte helt vanligt i kyrkokörskretsar att det är så. (Bilden knäppte jag när kören övade före gudstjänsten, därför är det så tomt i bänkarna.)

img_4441

Barnkören sjöng två sånger de också. Den kören låter också bra och de sjunger med innerlig glädje. Min bänkgranne fällde en tår när de sjöng, för så är det när barn visar oss vuxna hur det ska vara. Äkta och med oförställd glädje får vi sjunga om Gud och Jesus.

img_4453
Efter festmässan bjöds det på glögg och pepparkakor ute på kyrkbacken. Dessvärre var det en förtvivlat kall snålblåst så det var ingen nöje att mingla nån längre stund. Men glöggen värmde gott i alla fall och nu är jag kanske snäll en stund när jag ätit en pepparkaka eller två.