Praktik i kubik

Kommentarer inaktiverade för Praktik i kubik

När biskopen i tisdags kom på besök till Teologiska studentföreningen talade han om vad stiftet förväntar sig av de blivande prästerna. Det ska skrivas en portfolio och man skall vara församlingsaktiv – jo, jo, det hade jag koll på. Man ska göra sin församlingspraktik och sen gå på stiftets praktikseminarium som ordnas i oktober varje år. Här hajade jag till. I oktober varje år? Det var jag medveten om men jag hade inte tänkt tanken till slut för det förutsätter att man gjort sin praktik före det. HJÄLP! Jag har ingen tid att gå på praktik den här våren utan jag får försöka klämma in den i september nästa år. Det passar ju i och för sig bra att inleda studieåret med en månads praktik. Tror jag. Jag hoppas att jag inte plötsligt har nån kurs som börjar då och som jag måste närvara på.

Så, församlingspraktik. Jag har funderat på att det skulle vara lärorikt att hitta en församling som är så olik det jag är van med som möjligt. Alltså, huvudstadsregionen torde ju kunna erbjuda det.

Så, boende. Känner jag nån jag kunde bo hos en månad? Jo, jag har en studiekompis som köpt hus. På onsdagen träffades vi och jag frågade om jag får hyra ett rum för en månad och visst var jag välkommen att flytta in! Härligt! Tänk att det finns så fantastiska människor.

Så, församling. Vilken ska jag fråga först? Esbo ligger nära studiekompisen hem och Esbo svenska är en STOR församling. Den är garanterat annorlunda än lilla Nagu eller ens Pargas. Så igår kväll skickade jag ett mejl till kyrkoherden och frågade försiktigt om de kunde tänka sig att ta emot mig. Idag kom svaret att jag är välkommen! Fantastiskt! Underbart! Jag dansar på moln!

På bara några dagar har jag fått ordnat min drömpraktik. Jag är tacksam, superglad och förväntansfull. Varför är det plötsligt så långt till september?

Det känns som att 2017 kommer att bli ett superspännande år med många roliga händelser.