Prästvigning

Kommentarer inaktiverade för Prästvigning

På morsdag var jag i Helsingfors för att vara med om prästvigningen i domkyrkan. Det var en studiekompis som blev prästvigd. Det var högtidligt och vackert, spännande och rörande. Det var ett helt garde av medverkande i högmässan. På första bilden ser du hela gänget uppradat för fotografering före högmässan. Jag var ute i så god tid att jag passade på och knäppa några bilder medan proffsfotografen dirigerade och knäppte sina bilder.

IMG_0772
Det var biskop Irja Askola höll i trådarna och vigde de nya prästerna. Hon höll förövrigt en fin predikan. Här nedan se du biskopen och när min kompis ikläds mässhaken.

IMG_0821 IMG_0825

Så var alla sju vigda till präster. Fem män och två kvinnor. Killen till vänster i grön mässhake visste inte riktigt på vilken fot han skulle stå för så glad var han! På andra bilden står alla de nya prästerna åter vid altaret för att tillsammans med biskopen och de andra prästerna dela ut nattvarden. De gjorde det på flera ställen i kyrkan så därför behövdes det många präster.

IMG_0853 IMG_0861
Det var första gången jag var med om en prästvigning. Jag konstaterade efteråt att den är som en korsning mellan konfirmation och vigsel. Härligt att ha fått vara med och dela den stora dagen!
Lycka till och Guds välsignelse till er alla sju som nu blev präster!