Första söndagen i advent

Kommentarer inaktiverade för Första söndagen i advent

IMG_0265Bered en väg för Herren! Hosianna!

Idag är första dagen på det nya kyrkoåret.
Idag är det första söndagen i advent.
Idag var det extra roligt att sjunga i kyrkan.

En psalm som varit en favorit sedan barnsben är psalm 12 Jesus från Nasaret går här fram. Varje strof slutat med orden “himmelriket är nära”. Det känns så trösterikt att få sjunga så.

En gång i en diskussion på jobbet blev det tal om just den psalmen och jag berättade att jag tyckt om den ända sen liten. En arbetskompis tittade lite konstigt på mig och sa: Ja, ja, men du är ju från Nagu.
Vad har Nagu med psalmfavoriten att göra? kanske du undrar. Jo, i Nagu har det funnits ett stort intresse för psalmer, både hos kyrkans anställda och församlingens medlemmar. Min barndoms kantor Birgitta Sarelin var och är särskilt intresserad av psalmer och fungerade som sekreterare för kyrkomötets psalmboks­utskott under åren 1984 ̶ 86. Redan när det första förslaget till ny psalmbok kom ut togs det i bruk i Nagu och i körerna övades psalmer flitigt. Jag, som sjöng i barnkören och hade en psalmälskande mormor som sjöng i kyrkokören, har lärt mig många, många psalmer. Jag är “marinerad” i psalmer på ett helt annat sätt än många andra jämnåriga för att inte tala om yngre vänner. Så, att jag är från Nagu gör att det inte är så konstigt att jag redan som barn älskat en psalm som för andra kan verka textmässigt svår och djup för ett barn.
Man får väl tycka att jag är lite knäpp men jag är oändligt tacksam för den psalmskatt jag fått.