Nu börjar allvaret – eller ska jag säga det roliga?

Kommentarer inaktiverade för Nu börjar allvaret – eller ska jag säga det roliga?

Jag gissar att det är några som väntar på rapport från studielivet…
Andra dagen avklarad och jag är helt slut! Det är introduktionsvecka så de “riktiga” studierna har jag inte ännu kommit igång med. Det är introduktion till alla olika ämnen och presentation av professorer, lärare, personal och studerande. Ändå är det spännande och påfrestande för en stackars trögstartad hjärna som min.
Roligt är det och det känns så rätt! Skoj är också det faktum att jag svävar nånstans mellan första och andra årets studerande då jag redan avlagt det mesta av första årets kurser. Jag är ytligt bekant med utrymmena och de flesta lärare har jag träffat tidigare i nåt sammanhang. Moodle är jag van med och användarnamn hade jag sen tidigare.
Jag har funderat på mitt kursval och preliminärt plockat ihop ett schema för första perioden som egenläraren tyckte såg färdigt ut. Så jag känner att jag är på god väg. Lite fasar jag för hebreiskan som börjar i måndag klockan åtta men läraren Sven-Olav såg ut som en liten pojke, som inte kan hålla sig stilla för att det är så roligt och spännande, när han presenterade de klassiska språken. Så om läraren är så förväntansfull för att få börja lära ut detta obegripliga språk så är det väl bara att haka på med förväntansfullhet och glädje och ta emot den kunskap han kan dela med sig? Nja… fortfarande tveksam.
Mina kurskamrater då? Ja, vi är nog en salig blandning. En är pensionär, en har just skrivit studenten, en har jobbat några år i en församling, en har avklarat militären, en har studerat teologi ett par år ren men bytt universitet och jag har varit kyrkvaktmästare i många år. Gruppen består av några till som faller i ungefär samma fack som dessa ovan uppräknade. Vi är en lustig skara som jag tror passar bra ihop till slut. Det kan bli fantastiska diskussioner när vi har så olika bakgrund och intressen.
Jag kan helt ärligt säga att jag ser fram emot detta första år av studier på heltid. Jag tycker att det är alldeles fantastiskt att jag har fått den möjligheten. Jag tycker att det är en massa trevliga människor som jobbar och studerar på fakulteten och det ska bli alldeles härligt att få lära känna nya vänner.
Jag är på väg!

0 thoughts on “Nu börjar allvaret – eller ska jag säga det roliga?