Ring klocka, ring!

1 kommentar till Ring klocka, ring!

20160718_092343När jag först hörde om att kyrkklockorna skulle ringa för offren i Aleppo tänkte jag att det var en vacker gest, men vad ska det tjäna till? Först var den en kyrka, sen var det några tiotal. Plötsligt var de över hundra och senaste rapporten var att över två hundra kyrkor i Finland och flera i Sverige och en i London deltar i begravningsringningen för Aleppo varje dag kl 17 fram till FN dagen! Jag grät när jag läste att BBC hade lyft upp aktionen i sitt nyhetsflöde. Nu kan budskapet spridas över hela världen. Jag hade inte räknat med effekten av att många sluter upp och gör något tillsammans. Jag tänker att jag åter en gång lärt mig att det är viktigt att agera. Att göra nånting, oavsett om det känns futtig och obetydligt.

Jag är oerhört stolt över vår evangelisk-lutherska kyrka i Finland. Jag är oerhört glad över att en människas idé kan förverkligas och sedan sprida sig med löpeldens fart över hela landet och ut över nationens gränser. Nu undersöker jag varför inte min egen församlings kyrka syns på kartan. Nog deltar vi väl? Om inte, så vill jag hjälpa till att ringa!

På den här kartan ser man vilka kyrkor som är med, eller åtminstone alla de som meddelat webbsidans upprätthållare om att de deltar.

Jag kan inte låta bli att lägga till dikten Nyårsklockan som visserligen är skriven just för nyårsnatten men jag hoppas att den här FN-dagen kunde få bli till ett nyår för fred i världen och speciellt Syrien. Här kan du läsa om dikten, författaren och översättaren ifall du är nyfiken.

Ring, klocka, ring i bistra nyårsnatten
Mot rymdens norrskenssky och markens snö;
Det gamla året lägger sig att dö…
Ring själaringning över land och vatten!

Ring in det nya och ring ut det gamla
I årets första, skälvande minut!
Ring lögnens makt från världens gränser ut,
Och ring in till sanningen till oss, som famla!

Ring våra tankar ut ur sorgens häkten,
Och ring hugsvalelse till sargad barm
Ring hatet ut emellan rik och arm
Och ring försoning in till jordens släkten

Ring ut bekymren, sorgerna och nöden,
Och ring den frusna tiden åter varm
Ring ut till tystnad diktens gatularm,
Men ring till sångarhjärtan skaparglöden

Ring ut den stolthet, som blott räknar anor,
Förtalets lömskhet, avundens försåt
Ring in det rätta på triumfens stråt,
Och ring till seger mänsklighetens fanor

Ring, klocka, ring… och seklets krankhet vike;
Det dagas, släktet fram i styrka går!
Ring ut, ring ut de tusen krigens år,
Ring in den tusenåra fredens rike!

1 thought on “Ring klocka, ring!

Comments are closed.