Sjung en ny sång!

Kommentarer inaktiverade för Sjung en ny sång!

Igår ordnades psalmkväm i Pargas. Det var alltså ett samkväm med psalmsång och trevligt som bara den! Vi blev så många att man fick bära in mera stolar och det är ju alltid skojigt. Vi fick “sjunga in” de nya psalmerna i psalmbokstillägget fast det invigs officiellt först vid första advent. Det var en sångglad skara som samlats så vi sjöng så taket nästan lättade! Härligt!  nyapsalmboken

Jag fick presentera en av mina favoriter, psalm 852, Dina händer är fulla av blommor. Text och melodi av Marcello Giombini och översatt av Lars Åke Lundberg. Den sjöng jag som liten i församlingens barnkör och jag fascinerades av det vackra bildspråket redan då. När vi sedan besökte min moster i Sverige hittade jag den i Den Svenska Psalmboken där och blev glad över att den sången var en riktig psalm! Halleluja-sånger är vanligtvis populära i barnkörer. Det här är också en glad halleluja-sång som platsar vid påsk när graven är tom men lika väl vilken söndag som helst. Budskapet är ju alltid det samma. Jesus har uppstått för oss en gång för alla och det får vi glädjas över alla dagar.

Jag kommer säkert att återkomma många gånger till de nya psalmerna. Helt klart kommer det att finnas många åsikter om de nya psalmerna och diskussionen i kyrkbänkarna kan till och med gå het. Vi får se vad gemene psalmsångare tycker. Jag vet redan att jag kommer att kommentera en gammal goding som kommit med i ny översättning, men jag tror jag måste tugga lite på texten innan jag uttalar mig.