Julläsning

Kommentarer inaktiverade för Julläsning

Böcker hör julen till. Det tror jag många skriver under. Jag önskade mig och fick ett par böcker i gåva. Tre böcker står vid datorn och väntar på att bli recenserade. Jan Guillous senaste bok, Blå stjärnan plöjde jag genom när jag gjorde en veckoslutsresa före julen. Den var avkoppling från vardagen och ett nöje att läsa. De andra är inte riktigt lika fascinerande att traggla sig genom.

boktorn

Den tunnaste boken, den som Per Harling skrivit om Lina Sandell, har jag läst och recenserat. Det är en lättläst populärvetenskaplig bok och garanterat en pärla för den som ska leda en psalmafton i församlingen. Man får en kortfattad biografi och intressant information om de av Lina Sandells psalmer som finns i Den svenska psalmboken.

Det som fascinerar mig är hur hon kämpat med sin tro. Hon ville tro men det var inte alltid så lätt, som det kan verka när man läser att hon skrivit omkring 2000 andliga sånger! Hon hade ett svårt liv kantat av sjukdom och sorger och genom allt detta håller hon krampaktigt fast vid Jesus. Det finns hopp för oss alla som vill tro men tvivlar. Även Moder Teresa kämpade med sin tro. Inte ens blivande helgon har haft någon helt självklar tro. Det är inte lätt att tro, inte för någon verkar det som.

Nu ska jag sätta ögonen i boken om Agricola. Det ser jag fram emot för jag tycker att han är en av de personer i vår kyrkohistoria som man bara måste kunna någonting om. Man kan inte gå krok runt honom i Finlands historia. Efter det ska jag läsa om Jacob Tengström. Det är inte heller en man som gått obemärkt genom vår historia. Jag valde ändå den boken för att Tengström ligger begravd i Pargas bredvid kyrkan jag jobbar i. Det är lite lokalhistoria på samma gång.
Så inte lär tiden bli lång fast det är ett par veckor kvar av jullovet.