Jerusalem med en arkeologs ögon

Kommentarer inaktiverade för Jerusalem med en arkeologs ögon

Vi inledde dagen med en föreläsning under rubriken The Very Brief Introduction to Archaeology of Jerusalem med Doctor David Gurevich och det var en riktigt snabb genomgång av epoker och de första arkeologerna. Jätteintressant och informativ. Sen drog vi ut på stan för att se på allt möjligt under Davids ledning.

Vi började med muséet i Davids torn där vi beundrade utsikten över hela stan och bekantade oss med utställningar om olika epoker och vad som hänt i Jerusalem genom årtusendena. Jerusalem har förstörts ett antal gånger så de flesta byggnaderna är från 1800-talet eller senare.

Ett verkligt problem för arkeologerna är att inte går att göra utgrävningar hur som helst, var som helst eftersom stan är en levande stad byggd ovanpå de gamla lagren av stan.

Så gick vi genom området som kallas Davids stad och kunde åter beundra utsikten. Hela tiden bombade David oss med information om det vi såg. Så till den grad att det blev svårt att ta emot allting. Jag hoppas att det sjönk in på nåt sätt och poppar upp senare.

Dagens höjdpunkt var vandringen i tunnlarna under staden. Alla andra än jag och guiden gick genom den halv kilometer långa Hiskias tunnel som är delvis vattenfylld. De sa att det var en verklig upplevelse. Jag gick genom den kortare torra kananeiska tunneln som var ordentligt smal på sina ställen.

Tillbaka in till gamla stans centrum gick vi genom en avloppstunnel som gick under pilgrimsvägen till templetområdet och västra muren. Den tunneln är ca 800 meter lång, trång med halt golv på sina ställen och hela tiden i uppförsbacke. Phiu. Det var rejält jobbigt men jag klarade mig genom på egen hand.

Så kom vi fram till västra muren. Den muren är omkring 500 meter och byggd av stenar som väger omkring 4000 kg styck. Det är ändå bara en liten bit som är det som kallas klagomuren.

Vår guidade vandring slutade med en stund för reflektion på hustaken med åter en fantastisk vy över stan.

Efter det delade gruppen upp sig i en del som gick tillbaka till kyrkan vi besökte igår, den heliga gravens kyrka, för att ta en bättre titt och en del som besökte basarerna. Till slut sammanstrållade vi på Svenska teologiska institutet och alla utom jag gick för att äta på stan. Jag köpte lite ätbart i vår lokala supermarket och sitter nu i institutets trädgård och äter och skriver tillika.

Vi gick över tio kilometer igår och samma idag så jag är ganska mör i benen. Den här resan är ett andligt, intellektuellt och fysiskt träningsläger på samma gång.

Jag beklagar att det är så få bilder men jag bloggar med telefonen och har begränsade möjligheter. I kameran har jag över 600 bilder från två dagar så det blir en del att gå igenom när jag kommer hem…