Teol. stud. och predikant

Kommentarer inaktiverade för Teol. stud. och predikant

Kyrkråttan var med i kyrkan som alltid.

Idag har jag hållit min andra predikan i Pargas kyrka. Det var betydligt mindre nervöst den här gången än i augusti. Den här gången vågade jag mig upp i predikstolen. Den känns fortfarande lite skrämmande för jag känner mig så liten och obetydlig när jag kliver upp i den. På nåt underligt sätt säger en liten röst i mitt huvud att jag inte har nåt viktigt att säga så varför skulle jag säga det från predikstolen?

Ändå var det ju roligt att få stå där och predika. Det var roligt att se alla som kommit till kyrkan och det var roligt att se hur de reagerade på mina ord. Jag såg att en man drog på munnen på ett ställe vilket gladde mig massor.

Men, ännu snubblar jag på orden och har problem att hitta lugnet i mig själv. Jag kunde läsa och predika lugnare än förra gången men jag morrar åt mig själv för de små missar jag tyckte att jag gjorde. Jag vet att knappast någon lade märke till dem, men det blev inte helt så som jag hade velat att det skulle ha blivit. Det lägger jag på “öva mera”-kontot. Nästa gång går det åter bättre.

Min predikan sammanfattade en dam som en trevlig liten berättelse och det är en utmärkt iakttagelse. Det var ingen “för det första, för det andra, för det tredje” -predikan och inte analyserade jag texten exegetiskt heller. Egentligen var det en berättelse med vittnesbörd.

Om du vill läsa den kan du klicka uppe till höger på PREDIKNINGAR & ANDAKTER för nu har jag gjort en sida där jag samlar alla mina predikningar, tal och andakter. Det gjorde jag för att det ska vara lättare att hitta dem. Där är det också lättare att söka fram nåt speciellt. Man kan söka efter bibelställe eller söndag vilket underlättar om man är intresserad av nåt speciellt. Andakterna är inte där ännu, men de kommer snart.

Här är direktlänken till dagens predikan om du känner dig vilse.