Trettondagens vigningsmässa

Kommentarer inaktiverade för Trettondagens vigningsmässa

På altarskranket vilar en ensam mässhake och stola. Snart skall vigningsmässan inledas. Det är Claus Ståhlbergs stora dag, idag blir han präst! Vi är ett helt gäng studiekompisar som fått möjligheten att delta i vigningsmässan och det efterföljande kaffet hos biskopen.

Så börjar det! Under det pampiga preludiet tågar processionen in. Jag tror bestämt han är lite nervös nu.

Predikan hålls av Claus goda vän Linus Stråhlman. Solen agerar strålkastare men med lite för stor iver. Det kan inte vara lätt att predika med solen så i ögonen.

Så har biskopen lagt stolan på Claus och nu är det Mari Puska Och Linus Strålman som lägger mässhaken på hans axlar.

Med handpåläggning välsignas Claus till sin uppgift.

Nu är han präst!

Så är mässan över och processionen går ut med den nya prästen Claus.

Det var en otroligt pampig och fin men på samma gång gemytlig och varm vigningsmässa. Kaffet i biskopsgården efteråt var en mycket trevlig stund. Varm, familjär och med mycket kärlek och humor. Det är en glädje att ha fått delta.

Lycka och välsignelse önskar jag Claus som redan idag hållit högmässa i Kyrkslätt där han nu är församlingspastor. Ingen mjukstart att tala om för hans del i alla fall.