Vi och de

Kommentarer inaktiverade för Vi och de

Jag kan tänka mig att dina tankar far iväg hit och dit när du läser rubriken. Vi och de andra. Dom där och vi här. Det finns så många saker som vi delar upp i för och emot men nu tänkte jag berätta om när jag skriver om vi eller de.

I kandidatavhandlingen och andra vetenskapliga texter så får jag inte skriva “vi kristna”, “vi i ev-luth kyrkan” utan då ska det vara neutralt och med distans. Då heter det “de kristna” och “Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland”. Ibland känns det lite konstigt men jag förstår nog bra att det är så här det ska vara. Därför tycker jag det är så roligt att få skriva fritt och inkludera mig själv i texten. Jag vill vara en av oss och jag vill kunna säga vi i ev-luth kyrkan. Därför njuter jag när jag får skriva nån andaktstext eller ett blogginlägg eller vad som helst där jag får vara en del av den världsvida kristna kyrkan.