Frågor, svar och VINNAREN!

Kommentarer inaktiverade för Frågor, svar och VINNAREN!

Hela tio som ville fråga och en kommenterade. Det är ju alldeles fantastiskt! Nu är utlottningen avgjord men det betyder inte att det är förbjudet att ställa frågor i fortsättningen. Jag fortsätter svara om ni frågar men gör det som svar till kommentaren, inte som skilt inlägg. Det betyder bara att man behöver gå och kolla sin kommentar för att få läsa svaret. Här kommer nu de sista frågorna och längst ner avslöjar jag vinnaren.

Ann-Marie: Hur tyckte du det var att predika för första gången och vilken text tycker du är lättast respektive svårast att utgå ifrån?

Första gången jag predikade var i övningsgudstjänsten vid Akademin. Det var spännande för att det skedde inför mina kritiska studiekompisar och inför kamera. Då blev jag tilldelad texten så det var inte så mycket att fundera på i valet.

Första gången jag predikade “på riktigt” i en vanlig gudstjänst valde jag evangelietexten. Då var jag ännu nervösare än vid övningsgudstjänsten. Jag vågade mig inte ens upp i predikstolen utan valde att predika från ambon!

Jag kan egentligen inte säga vilken text jag tycker är lättast eller svårast eftersom det är olika texter varje söndag. Jag har inte predikat så många gånger men jag gillar att försöka knyta ihop gudstjänstens delar. Temat, psaltartexten, GT-texten, episteltexten och evangeliet plus lite psalmtext till på köpet. Jag behöver ännu öva mig på att hitta en tanke i texten jag väljer och utveckla den till en hel predikan. Det är ett spännande hantverk att skriva predikan!

Malin W: Erkänn att du ville bli präst bara för att du ska få sjunga inför folk, och dessutom få betalt för det varje gång! ?

Erkänner inget! 😉 Som präst sjunger man inte inför folk utan med folk. Det är viktigt och roligt att få sjunga tillsammans för det känns bra. Det minns du säkert från din egen körsångartid.

Jessica: Varför vill du bli präst? Tror du på allt som står i Bibeln?

Jag vill bli präst för att jag känner att det är i kyrkans tjänst jag hör hemma. Jag vill jobba med människor och få berätta om Gud. Det kan jag göra på ett helt annat sätt än som vaktmästare även om jag vet att vaktmästare ibland har en mera direkt kontakt med församlingsborna än vad prästen har.

Jag kan nog inte säga att jag tror på allt som står i Bibeln. Där står mycket som känns väldigt främmande, skrämmande och konstigt för oss västerländska människor av idag. Jag tror att Bibeln är skriven och sammanställd av människor som Gud lett och inspirerat. Men, jag tror att allt är möjligt för Gud och bara för att jag inte kan förstå det betyder det inte att något skulle vara osant eller omöjligt.

Nu kommer den stora stunden! Dags att avslöja vem herr Fortuna gynnade denna gång.

En trumvirvel…….

Prassel prassel……

Den lyckliga vinnaren är…….

Laura!

Grattis Laura och tack till alla som deltog i utlottningen. Nästa chans blir om si sådär 47 inlägg.