Frågor och svar

Kommentarer inaktiverade för Frågor och svar

Här kommer de första fem frågorna! Ännu hinner du också passa på att delta i utlottningen som jag skrev om i förra inlägget.

Laura: Minns du var och när vi träffades för allra första gången?

Jag är rätt säker på att det var i bussen till långdansen på nian. Men efter det har vi skapat många flera minnen! (Valross!)

Malin E: Vad ville du bli då du blir stor som 5-åring, 15-åring, 25-åring och… ja, så mycket äldre är du väl inte? ?

Minns inte vad jag ville som liten men i tonåren ville jag bli servitör som min syster, sen funderade jag på kock, sen bara blev jag merkonom, kyrkvaktmästare, begravningsbyråarbetare, SEO-kassa innan jag insåg att det är präst jag vill bli.

Carita: Har du haft någon aha-upplevelse under teologiestudierna och vilken var det?

Jag har nog haft flera. Minns när jag insåg poängen med liknelsen om den barmhärtiga samariern som ingen tydligen lyckats förklara för mig tidigare. Det var kul att upptäcka något viktigt på egen hand. Men, den största aha-upplevelsen är nog att ju mera jag läser och studerar desto mindre tycker jag mig veta och förstå.

Heidi J-S: När och hur visste du att du ville bli präst?

Det var när jag inte jobbade i kyrkan som jag insåg att det var i kyrkan jag ville jobba. Då funderade jag genom alternativen och kom till att präst var det som passade mig bäst. När jag väl tagit beslutet har viljan, kallet, bara växt. Jag ser Guds ledning i hur mina studier har kunnat förverkligas och jag känner starkt att jag har något att ge som präst. Präst är också ett mycket varierat jobb och det gillar jag.

Hanna L: Arbetet som präst innefattar så mycket, vad kommer att vara din hjärtesak i arbetet?

Det jag vill arbeta för är att “missionera” bland vanligt folk. D.v.s. försöka visa för vanliga sekulära finländare att Gud och församlingen kan vara viktiga i deras liv. Berätta om Gud på ett vardagsnära sätt utan “kyrkiska” så att alla vill och vågar närma sig Gud och en tro på Kristus. Visa ensamma människor att det finns en gemenskap där alla får komma som de är.