Så mycket man hinner med ibland

Kommentarer inaktiverade för Så mycket man hinner med ibland

I måndags satte jag mig på bussen kl 7 på morgonen och styrde kosan mot norr. I Åbo bytte jag bussen till tåg och kl 13 var jag framme i Karleby. Jag sökte mig till hotellet där jag bokat rum och satte mig på rummet med min dator. Jag hade en text som måste skrivas och skickas iväg. Senast kl 12 följande dag skulle den vara hos mottagaren men jag visste att det inte fanns tid att göra något åt saken senare så det var bäst att få det undanstökat.

Senare på eftermiddagen gick jag till hotellets restaurang och åt. Jag fick sällskap vid bordet av tre trevliga damer som var på väg till samma sammankomst som jag. Efter maten styrde vi stegen till församlingscentret i Karleby som ligger bredvid den aningen ovanliga men vackra kyrkan.

Sammankomsten var Stiftsfullmäktiges aftonskola. Det betyder ett möte under lite friare former där man vanligtvis går igenom följande dags ärenden. Diskussionerna protokollförs inte och man kan till exempel fråga saker som är oklara. Man kan diskutera meningsskiljaktigheter utan att behöva väga sina ord lika noga som på ett öppet möte. Den här kvällen bekantade vi oss med Kyrkans framtidsutskotts betänkande. Alltså en rapport där flera kloka människor funderat över hur framtiden ser ut för vår kyrka i Finland ur många olika synvinklar. Förändring händer inte över en natt eller i knyckar utan det är någonting man behöver fundera på lite hela tiden. Världen förändras och människors vanor och intressen förändras. Det här påverkar vår kyrka och det behöver vi vara beredda på. I betänkandet fanns en del mer eller mindre självklara saker men också kontroversiella förslag till förändring.

Följande dag hölls Stiftsfullmäktiges egentliga möte som under ordförande Heidi Juslin-Sandins sakliga ledning gick undan men ändå gav tid för goda, konstruktiva och givande diskussioner. Jag tycker det är intressant, lärande och trevligt att höra röster och åsikter från stiftets olika nivåer och regioner. Vi har olika förutsättningar och intressen men respekten är stor och viljan är god.

Tåget söderut gick 13.53 och jag kom att sitta tillsammans med ordförande Heidi i en arbetskupé. Nåt arbete fick vi inte gjort för vi diskuterade hela vägen till Tammerfors där jag bytte tåg mot Åbo. Tänk så tiden går fort när man har roligt! Och så roligt det är sen att diskutera med en ny vän som man delar så mycket med!

Framme i Åbo övernattade jag i mina vänners lokal. Tänk vilka vänner som inte tvekar att låta en stanna fast de inte själva är hemma! Underbara typer.

Följande dag spenderade jag förmiddagen med att göra min latinläxa som ska lämnas in senast på söndag men som jag visste att jag inte skulle hinna med senare. Jag åt lunch på stan och sökte mig så till Aurelia, Åbo svenska församlings församlingshem. Där väntade diakonissan Carita och en hel hög pensionärer. Jag hade lovat berätta om mig och om mina studier för dem. Efter kaffestunden gjorde jag det och det var riktigt trevligt. Uppskattat verkade det också vara. Om du är en ny läsare som hittat hit efter den träffen så är du hjärtligt välkommen med på min resa genom studierna!

Så traskade jag till domkyrkokvarteren och Annexet där jag lyssnade till en föreläsning om Jerusalems gryningstid. Jag blev tvungen att gå innan den var slut för att hinna med bussen hemåt. I Nagu väntade en sångövning och efter den fick jag skjuts hem av en vän. När jag kom hem och trodde att jag fick pusta ut hann jag bara gulla en liten stund med katterna innan pappa behövde min hjälp. När jag på nytt kom hem efter det var klockan nästan nio på kvällen.

Hjälp, så trött jag var då. Det blev ett litet kvällsmål och i säng med mig.

Idag har jag känt mig som om jag blivit överkörd eller väger minst 300 kg. Hela kroppen ropade på vila. Under dagen har jag ändå jobbat med lektionsplaneringen för skribalägret som jag åker iväg på i morgon. För att vara lite snäll med mig själv och för att orka med lägret frånvaroanmälde jag mig från guidekursen jag borde vara på den här kvällen. Det blev bara för mycket på en gång just nu.

Det är i alla fall inte tråkigt och tänk så mycket man hinner med ibland!