Blogg och cocktailparty

Kommentarer inaktiverade för Blogg och cocktailparty

Jag följer några bloggar. Det gör säkert de allra flesta nu för tiden. De finns väldigt olika bloggar men jag tror jag vågar påstå att den gemensamma nämnaren för bra och populära bloggar är att de uppdateras regelbundet. Kanske inte varje dag men ändå tillräckligt ofta för att hålla nyfikenheten vaken. Jag har funderat på det där, hur man som bloggare orkar uppdatera sin blogg så gott som varje dag. Jag tycker att jag inte har nåt nytt att komma med hela tiden. Jag är imponerad av Amanda som jag upplever att har någonting vettigt att säga mest hela tiden. Hur kan hon? Var kommer alla idéer från? Jag ser fascinerat på Camilla som ibland spottar ur sig flera inlägg per dag. Jag kan ibland bli lite avundsjuk på Camilla som orkar lägga ut finfina bilder stup i kvarten.

Och så frågar jag mig själv, hur skulle jag kunna göra som dom och blogga varje dag? Jag tror faktiskt att det ligger nåt i det Emanuel Karlsten sa på ett seminarium jag var på för en tid sedan. Han pratade om andra sammanhang men jag tror det funkar lika bra på bloggar. Han sa att när man är verksam på sociala media så ska man tänka sig det hela som ett cocktailparty. Man går omkring med sitt cocktailglas och minglar. Pratar lite här och lite där. För det mesta säger man inget viktigt utan man är bara trevlig och social. Han sa att det är viktigt att våga tramsa. De som har de mest populära vloggarna (video-bloggarna) är ungdomar som gör korta videosnuttar om allt och inget. Såna som vuxna aktörer tittar lite snett på, snörper på munnen och utbrister: Vilket tramsande!

För att själv bli mera aktiv på min blogg ska jag försöka tänka det som ett mingelparty och slänga in korta inlägg och längre inlägg om vart annat. Jag har tänkt på ett uttryck jag hörde någonstans, att skriva disciplinerat. Att skriva varje dag oberoende av om jag är inspirerad eller inte. Det kan ju hända att det inte blir så många höjdare framöver, men snälla, ha lite överseende och tålamod. Vi får se vad det blir av det hela…

PS. Det blev visste ett av de längre inläggen det här. Ska försöka hålla mig kort nästa gång 😉