Snart får jag predika

Kommentarer inaktiverade för Snart får jag predika

Över blänkande fjärdar tar man sig till Houtskär med färja.

De av mina läsare som följer med Kyrkråttans äventyr på Instagram har idag fått se att vi, Kyrkråttan och jag, har varit på utfärd till Houtskär. Kyrkråttan avslöjade att Vaktis, det är alltså jag, ska predika där inom en snar framtid. Någon drog förstås slutsatsen att det är där jag ska bli präst men det är att förhasta sig. Det är lååångt till prästvigningen i maj så innan dess hinner jag ställa upp som predikobiträde i Houtskär några söndagar.

Maria kören sjöng i gudstjänsten. De är inte många med sjunger så fint!

Det är så att Houtskärs kaplan ska bli kyrkoherde i Korsnäs från och med den 1 april och då behövs det någon som kan hålla gudstjänster i Houtskärs kyrka. Förstås finns det en hel hög präster inom Pargas kyrkliga samfällighet men de har ju fullt upp med sitt vanliga jobb så de hinner inte rycka ut så ofta. Kyrkoherden kommer att hålla några högmässor mellan varven i Houtskär så jag tror det blir en bra mix fram tills att en ny präst installerar sig i början av sommaren.

Houtskärs kyrka, Sankta Maria kyrka, byggdes 1703 och invigdes 1704

Det var en mycket trevligt utflykt och en fin mässa där kaplanen höll sin avskedspredikan. Efter högmässan bjöds det på lunch i församlingshemmet och kyrkoherden hann presentera mig för församlingsborna innan jag smet iväg till färjan.
Tack för idag Houtskär, vi ses igen efter påsk!