Har fyra veckor gått ren?

Kommentarer inaktiverade för Har fyra veckor gått ren?

Ja, konstigt nog är det flera som ställt frågan: Har fyra veckor gått ren?

Igår deltog jag i konfirmationen i Alberga kyrka och visst var det fint och stämningsfullt när de unga bekände sin tro och bekräftade sitt dop. De är så unga och så vackra, mycket mer än jag tror att de själva förstår. Fast, det är väl nog så det ska vara.

Kyrkan var också en häftig upplevelse. Helt byggd i röda tegel på ett sätt som hos mig fick associationerna att gå till ett kloster. Där finns en innergård med en fontän där vattnet porlar stillsamt. Kyrkan är som en plats där man får samlas vid brunnen för att få del av det levande vattnet!

Så blev det den sista dagen av fyra veckor. Idag var det gudstjänst i domkyrkan för stora och små. Fyra nya medarbetare välsignades till sitt arbete i, med och för församlingen. Det var en verkligt vacker välsignelse! Jag är imponerad och faktiskt lite rörd. Kyrkoherden Roger Rönnberg talade personligt till alla fyra och lyfte fram dem på ett mycket vackert sätt. Så skulle det alltid få vara!

I gudstjänsten deltog en hel massa barn och dagklubbsbarnen hade sin speciella uppgift genom de två sånger de sjöng tillsammans med församlingen. Det var en varm och familjär stämning som gjorde gudstjänsten ännu trevligare än vanligt.

Efter gudstjänsten bjöds vi på mat i församlingsgården. Potatismos och köttbullar! Med kaka till efterrätt. Så enkelt, så gott och så festligt! Vid matbordet satt jag tillsammans med några andra anställda och de förundrade sig över att det här var min sista dag. Som avskedsgåva gav de mig fina ord om mig själv. Jag fick höra att det första en lagt märke till när vi träffades var att jag har snälla ögon! En annan berättade att tanterna på kretsen var speciellt glada över min vackra sångröst. Tänk så fina ord de gav mig! Jag är rörd, glad och tacksam.

Så tar jag avsked från tiden i skuggan av domkyrkan i Esbo. För tänk, så lustigt det blev. Jag studerar “i skuggan av domkyrkan” i Åbo och nu gjorde jag min praktik “i skuggan av domkyrkan” i Esbo. Det är nog nåt visst med domkyrkor, tror jag bestämt!