Måndagstankar

Kommentarer inaktiverade för Måndagstankar

Idag har varit en lagom dag. Jag inledde med några längder i simhallen före jag gick till jobbet/praktiken. Simhallen ligger precis bredvid församlingens kansli så det finns inte många godtagbara ursäkter att låta bli att simma lite varje vecka. Efter det satte jag mig på mitt rum och försökte tänka genom gudstjänsten som jag ska ha största delen av i söndag. En gudstjänst består av förvånansvärt många delar när man väl början tänka efter vad man ska säga när. För att inte tala om att jag ska ha nåt vettigt att säga under avsnittet predikan. Det känns som att jag lagt kraven på mig själv på en högre nivå än vanligt. Vilket är helt galet eftersom jag har en alldels tillräckligt krävande vecka ändå. Nåja, jag hoppas Anden talar högt och tydligt så jag förstår vad det är jag borde säga när jag väl skriver mitt manuskript.

På eftermiddagen visade min handledare mig kalenderprogrammet Prime och folkbokföringsprogrammet Kirjuri. Det finns nog byråkrati så det räcker och blir över för prästerna, Det räcker inte bara att tjäna Gud och sin medmänniska, man ska tjäna administrationen också.

På eftermiddagen satt jag med på ett samarbetsmöte mellan lärare och församlingsanställda. Det är trevligt att se och höra hur samarbetet löper och uppskattas från båda sidor. Barnen och ungdomarna har goda vuxna omkring sig!

Trots att dagen inte varit särskilt krävande ligger jag nu på soffan och känner mig halvt utslagen. Morgondagens förmiddagsprogram blev inhiberat så jag får ta det lite lugnt i morgon på morgonen. Det är bra på ett sätt men det gör också att jag har lite extra tid att fundera på resten av veckan… Tänk om jag kunde ta till mig kommande söndagens evangelietext på riktigt? Marta, Marta, du oroar dig för så mycket…