Min semesterresa

Kommentarer inaktiverade för Min semesterresa

När jag åkte till Borgå tog jag mig lite extra tid för att turista och semestra lite grann. Jag märkte att det blev med betoning på lite grann för tiden räckte ju ingenstans!

Först besökte jag S:t Bertils kyrka. Det är en alldeles ljuvlig liten stenkyrka som är vitrappad inuti. De enda målningarna jag såg var invigningskorsen. Predikstolen påminner en hel del om Nagus. Det fascinerade mig. Likaså det otroligt fina påskljuset! Det har fem spikar i korset. Titta noga (klicka på bilden så blir den större) för det är tredimensionellt på ett härligt sätt!
IMG_1042
IMG_1055
IMG_1049

Så stannade jag till i Kiikala och beundrade träkyrkan. Kolla hur den har dubbla rader av fönster! Det hade varit spännande att se dem inifrån men kyrkan var stängd för det var ju inte riktigt säsong ännu för turister. IMG_1066
IMG_1070

I Helsingfors hade jag fått nys om rododendronparken. Jag tror jag har hört om den nån gång men glömt att den finns. Ännu blommade inte alla buskar men den är maffig ändå. Jag kan tänka mig vilket paradis det är när allting blommar.
IMG_1075

Nu nöjde jag mig med att beundra ekorrarna och de få buskar som blommade. Rofyllt och vackert. Exotiskt som om jag varit utomlands.
IMG_1090
IMG_1095

I Borgå fortsatte känslan av att vara på utlandssemester! Det var VARMT och soligt och underbart. Vid ån kunde jag lika gärna ha varit i Mellaneuropa.
IMG_1110
IMG_1112

Jag besökte Runebergs hem och skrattade lite åt rävpälsarna i jaktrummet. Kunde man bara skjuta en räv per bössa? I övrigt var hemmet imponerande. Jag är glad att sönerna inte ville splittra hemmet utan gjorde det till ett museum. Det är ett värdefullt minnesmärke idag.
IMG_1119
IMG_1122

Gamla stan är pittoresk och mysig. En turistfälla och ett genuint hem för många.
IMG_1140
IMG_1142

Syrenerna sprider sin parfym i gränderna. Härligt. härligt!
IMG_1146

IMG_1159I domkyrkan fanns lugnet. I taket ser man spåren av branden som härjade för tio år sedan.

IMG_1152
IMG_1154

Jag tycker att inredningen är onödigt mörk och dyster. Den tynger ner den annars så ljusa kyrkan. Men det är min åsikt och kyrkan skulle definitivt inte vara den samma om man gick och ändrade på det.

Där tog tiden och orken slut i värmen men en skön liten semester blev det och jag är glad att jag tog mig den tiden att njuta av vårt härliga land. Man behöver inte resa långt för att se fina saker bara man lägger på sig turistglasögonen när man åker hemifrån. I ens egna hemknutar finns vanligtvis massor man inte kommit sig för att undersöka. Så i sommar, ta tillfället i akt o turista lite i din närmiljö!